2014. május 24., szombat

Gyepzselé - barna kocsonyakupacok a gyepben eső után

Néhány éve vettem észre először nedves időszakokban, hogy kertünk egyes részein zöldesen áttetsző, csokipudinghoz vagy zseléhez hasonló dolgok jelennek meg a kikopott gyeprészeken és a ritkán használt járólapokon. Minthogy az effajta gyepzselé vagy gyepkocsonya megjelenése, noha amorfabb, némileg emlékeztetett egy nyirkos, barna csészegombára, az olykor tenyérnyi telepeket valamilyen primitív gombának könyveltem el magamban.
A "Nostoc commune cianobaktérium-telepek" című
Flickr-albumomban további képeket is találsz a fajról.

A gyepzselé nyomában

Régóta terveztem, hogy utánajárok az interneten, milyen gomba lehet ez a kocsonyás dolog, csak mindig megfeledkeztem róla. A minap épp a digitális felvételeimet rendezgettem, amikor a mellékelt képek arra késztettek, hogy beüssem a Gugliba: „jelly-like fungus in lawn”. Néhány lépés után kiderült, hogy nem gombáról van szó, hanem a Nostoc commune nevű kozmopolita cianobaktériumról. Mivel magyar internetes irodalma gyakorlatilag nincs ennek a lénynek, gondoltam, készítek egy kis összegzést másoknak is. Az internetes forrásaimat a bejegyzés végén adom meg.

Cianobaktériumok mindenütt 


A Nostoc commune egyike a régebben kékmoszatoknak (blue green algae) nevezett cianobaktériumoknak.
A cianobaktériumok régi elnevezése mára már kikopott, ill. a természetgyógyászati készítmények esetében használják.  A Spirulina platensis fajt pl. kék-zöld mikroalgaként (vagy kékeszöld algaként) emlegetik a Spirulina-készítmény reklámszövegében, nyilván azért, mert ez barátságosabb hangzású, mint a korrekt cianobaktérium, melyben két riasztó elemet is talál a gyanakvó páciens. Egyik a baktérium (ami elég rosszul hangzik önmagában is), és még ott a cián is. Persze el lehetne magyarázni, hogy a joghurtban is baktériumok vannak, és a ciano a kékeszöld színre utal, de egyszerűbb a régi nevet használni.
A cianobaktériumok nagyon sokoldalú lények. Hogy csak két mutatványukat említsem: képesek megkötni a levegő nitrogénjét, és a fotoszintézis trükkjét is ismerik, sőt, (ha jól értem) igazából ez az ő szabadalmuk, a növények csak frencsájzolják a dolgot.
Sokoldalúságuknak köszönhetően a cianobaktériumok tényleg ott vannak mindenütt. Kezdjük egy lájtossal.

  • Nekik köszönhető az ún. algavirágzás (egy típusa), mely okozott már tömeges halpusztulást a Balatonon is. 
  • A cianobaktériumok azok az „algák”, melyekről negyven éve azt tanultuk, hogy gombákkal szövetkezve különböző zuzmókat alkotnak.
  • Szégyenkezve vallom be, hogy csak most értesültem arról, hogy a zöld növények kloroplasztisza is olyan cianobaktériumok öröksége, melyek egymilliárd éve keveredtek bele valahogy a növényi sejtekbe. (Hogy mért nem értesített engem erről senki?)
  • A Prochlorococcus nevű cianobaktériumot csak 1986-ban fedezték fel a tengervízben, holott a jelentősége óriási: több mint fele részben ez a parányi lény végzi a fotoszintézist a világóceánban.
  • A cianobaktériumok adják az élet alapját a Yellowstone forró vizű tavacskáiban. És mellesleg a színpompáról is ők gondoskodnak.

Csoda ezek után, hogy a Nostoc commune a beton hátán is megél?
Ági és Zsóka a Yellowstone-ban, 1988-ban.
A fényképész én voltam, ami nagyrészt megmagyarázza,
mért nem lehet kivenni a vonásaikat.
A cianobaktériumokról mit sem sejtve gyönyörködtünk
a színes és forró pocsolyákban.

A Nostoc commune


Ez a cianobaktérium faj telepeket képez. Először egy kicsi, üreges, zselatinos gömb jön létre, mely növekszik, bőrszerűvé válik, összelapul, elcsavarodik, és a közeli telepekkel összenőve zselatinos tömeget alkot. Nedves állapotban a telep kékeszöld, olajzöld vagy barna, míg száraz körülmények között jellegtelen, matt, barnás kéreg.
A Nostoc commune a föld legkülönbözőbb vidékein előfordul. Bírja az extrém körülményeket: megél a sarki övezetben és a sivatagi környezetben is. A szárazföldön és az édes vizekben egyaránt megtalálható. A talajon, kőtörmeléken, kőburkolaton, betonon, kavicsok közt és a mohában laza kupacokat alkot. Alkalikus talajon, nedves sziklákon és brakkvízben is tenyészik.
A Nostoc commune képes megkötni a levegő nitrogénjét, ezért olyan helyeken is megél, ahol a környezete nem tartalmaz nitrogénvegyületeket. Nincs ugyan benne kloroplasztisz, de a citoplazmája fotoszintézisre képes pigmenteket tartalmaz. Tartalmaz ezen kívül olyan pigmenteket is, amelyek elnyelik a közepes és nagy hullámhosszú UV sugárzást, az erős UV sugárzásnak kitett helyeken is megél. Kedvezőtlen körülmények között hosszú ideig szunnyadó állapotban marad, és csak akkor elevenedik meg, ha a feltételek javulnak, és van víz. A kiszáradt telep ellenáll a forróságnak, valamint a megfagyás-kiolvadás váltakozásának, és szunnyadó állapotban is termel oxigént. Megállapították, hogy a sejten kívüli poliszacharidoknak szerepük van a Nostoc commune stressztűrésében és regenerációs képességében.
A Nostoc communét a Fülöp-szigeteken salátaként fogyasztják, de megeszik Indonéziában, Japánban és Tajvanban is. Tehát ez a cianobaktérium nem mérgező. Továbbá nem ez okozza a gyep ritkulását sem. Arról van szó csupán, hogy a Nostoc commune számára épp azok az összetömörödött (betonkemény) talajok a legmegfelelőbbek, amelyekben a fű már nem érzi jól magát.
Ez a telep félig kilóg a ritkán használt betonjárdára.
Ez a kisebb telep egészen a betonon van, és a melegben
elkezdett már kiszáradni.
Az összenövő kisebb telepek körbefognak mindenféle
törmeléket, fűszálat, de nem abból táplálkoznak.

Videófelvételek


20 másodperces videó egy zsenge Nostoc commune telepről

Két esős őszi napot kihagyva (2014. november 20-án) tettem egy sétát a törökbálinti József-hegyen. A jobbára füves dűlőútnak van egy kopár szakasza, mely azért kopár, mert a butuska telektulajdonos, akinek a kertje alatt elmegy, nemcsak a saját birtokát gyomirtózza (gondolom, parlagfű ellen :), hanem a rend kedvéért a dűlőutat is. (A telken nem is nő semmi, egészen a parlagfűszezonig, amikor is az – konkurencia híján – ellepi az egész területet, gondoskodva a környék parlagfűellátásról is. De ez egy másik érdekes történet.)
Nos, a Nostoc commune imádja az ilyen kopár helyeket, és az eső két nap után máris előcsalogatta. Korábban biztos nem volt, mert naponta jártam arra földre szegezett tekintettel, de nyomát sem láttam. Most azért videóztam le, hogy lásd, nem egy ragacsos, gusztustalan dologról van szó, mint első pillantásra vélnéd. Nem csoda, hogy van, ahol eszik. (Utólag nekem is gusztusom támadt rá, csak lusta voltam visszafordulni. :)



15 másodperces ráadás egy kiszáradt Nostoc commune telepről

Nem állítom, hogy 2015.03.08-án ugyanazt a telepet sikerült ismét levideóznom, mint amit az előző felvétel mutat, de a hely ±1 m pontossággal ugyanaz. Egy keveset haza is vittem belőle, hogy kipróbáljam, csakugyan életre kel-e nedvesség hatására. Majd meglátjuk.



Források



24 megjegyzés:

  1. Navégrehogykideültmiez....Örülök, (ha már túlságosan nem is szeretetre méltó) hogy legalább tudom mit kell tisztelnem benne....
    http://aranyosfodorka.blogspot.hu/2010/02/egy-uj-gyepbetegseg-alga-fuben.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is örülök, hogy látom: van aki hasznát látja a bejegyzésemnek. Magam is aggasztónak találtam a jelenséget, de most már megnyugodtam: múló tünet a dolog. Azóta minimum egyszer megfigyeltem, hogy van fogyasztója is ennek a lénynek. Egy örvösgalamb szedegette a kiszáradt telepek törmelékét valahol a közelben. A kertben is fogyasztja valami, mert a kiszáradt telepek előbb-utóbb eltűnnek a gyepről. Nem tudom, erről van-e Neked is hasonló tapasztalatod.
      Megnéztem a blogbejegyzésedet: informatív és jó írás. :)

      Törlés
    2. Nagy Sándor M And M: Gyepzselé - Barna Kocsonyakupacok A Gyepben Eső Után >>>>> Download Now

      >>>>> Download Full

      Nagy Sándor M And M: Gyepzselé - Barna Kocsonyakupacok A Gyepben Eső Után >>>>> Download LINK

      >>>>> Download Now

      Nagy Sándor M And M: Gyepzselé - Barna Kocsonyakupacok A Gyepben Eső Után >>>>> Download Full

      >>>>> Download LINK X6

      Törlés
  2. Nekem a futókacsáim is felkapkodják és benyelik. Köszönöm az információt. Én mondjuk nem gombára, hanem valami spéci zuzmóra tippeltem, de nem álltam távol úgy látom. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tímea! Én is köszönöm az információt a futókacsáról. Ez megerősíti egy sejtésemet. Tavaly, egy száraz, agyagos-kavicsos dűlőúton sétáltam a törökbálinti József-hegyen, amikor kb. 50 m-re előttem észrevettem egy örvösgalambot: valamit csipegetett a földről. Másodpercekkel később felrebbent persze, de jól meg tudtam jegyezni a helyet, ahol volt. Amikor odaértem, alaposan körülnéztem. Semmi különöset nem találtam, csak valami fekete kéregtörmelékhez hasonló dolgot szétszórva. Amikor jobban megnéztem a törmeléket, rájöttem, hogy kiszáradt Nostoc commune-darabok. Feltételeztem, hogy azt eszegette, de nem voltam biztos benne, hiszen kavicsokat is csipegethetett a zúzájába. Most megerősödött a gyanúm, hogy a cianobaktériumokat ette.

      Törlés
  3. Kedves Sándor!
    Köszönöm a részletes ismertetést! Udvarunkat sajnos majdnem teljesen befedi már ez az alga. Tudna abban segíteni, hogy hogyan tudnánk kiírtani? Várom válaszát!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mivel engem nem zavar (sőt, örülök is, ha néha látom valahol az udvaron), nem foglalkoztam ezzel a kérdéssel, de utánanézek. Egy dolog biztos: jellemzően taposott, kopár helyeken fordul elő. Feltételezem, hogy nem közvetlenül az irtására kell törekedni, hanem a körülmények megváltoztatására. Lehet, hogy csak fel kell ásni vagy máshogy fellazítani a talajt, és komposzttal szellősebbé tenni, aztán bevetni fűvel. Ahol dús a vegetáció, ott nem fordul elő. Szerintem az ok-okozat kapcsolat nem az, hogy a N. commune kiszorítja a füvet, hanem az, hogy ha a fű rendesen tud a talajban fejlődni, akkor kiszorítja a N. communét.

      Törlés
    2. Lehet h nemkéne kipusztítani de tavaj ástam fel a ketem mindenféle jót /marhatrágya- hotrobiót / belekvertem szellőztettem is tavasszal mégis mejelenent .Dühös bagyok

      Törlés
  4. Jaj de örülök én is a cikknek!! Mert én meg voltam ijedve, hogy udvarunkat valami idegen lények látogatják :):) Köszi

    VálaszTörlés
  5. Lehet , hogy egyes keleti népek még zselésítő anyagkénk is használják? Úgy értem a konyhában!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bővebbet nem tudok róla, de volt már, hogy közel álltam ahhoz, hogy bekapjak egy falatot belőle :)

      Törlés
  6. Kedves Sándor! Látom jó régi már ez a bejegyzés, de még mindig él (majdnem olyan nagy a vitalitása, mint Nostoc Communének :-)), így megkérdezem, mi lett a sorsa a kiszáradt minta "felvizezésének"? Továbbá, be kell vallanom, hogy megosztottam a bejegyzésedet a FaceBookon a Növényhatározó Csoportban. Azt gondoltam, még nem volt őkelméről poszt, mert amikor cyanobaktérium néven rákerestem, nem találtam semmit, de a latin nevén szép számmal előkerült már korábban. Ennek ellenére közzétettem az írásodat, mert nagyon hasznosnak találtam. Illett volna előzetesen engedélyt kérnem rá, elnézést a kapkodás miatt. Ha kifogásod merülne fel ezzel kapcsolatban, természetesen törlöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Közben megtaláltam a FaceBookon is a csoportban egy 2016-os bejegyzésben. Így éledt újjá újra :)

      Törlés
    2. Köszönöm, hogy megosztottad, és azt is, ezt jelezted nekem. Nyilván azért, hogy ezzel örömöt szerezz. Örülök is. :) Ami a felvizezést illeti, előbb fogyott el a türelmem, mint hogy feléledt volna. De most, hogy emlékeztettél rá, lehet, hogy megismétlem a kísérletet, ha találok valahol száraz telepet.

      Törlés
  7. Köszönöm a bejegyzést. Nagyon hasznos volt. Eddig fogalmam sem volt ennek a lénynek a létezésérő,csak egy órával ezelőtt láttam meg az udvaron. nagyon rusnya teremtmény. Szabadulnék tőle,ha lehetne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a kedves visszajelzést. Ha vége lesz ennek a nedves időszaknak, magától el fog tűnni. Nem károsít semmit. Én bámulatosnak találom, hogy egy baktériumféle a szárazföldön ekkora nagy telepeket tud létrehozni. Egyébként vannak olyan Nostoc fajok (lehet, hogy ez is közéjük tartozik), amelyek bizonyos zuzmókban játsszák el ugyanazt a szerepet egy gombával társulva, amit általában a moszatok szoktak.

      Törlés
  8. Ez óriási! Tavasszal láttam ilyet először! Akkor a gyerekek találtak rá és "visítva" tiltottam el őket tőle! Azt hittem valami állat elázott ürüléke!
    Most, hogy elállt végre az eső kimentem a kertbe és megláttam. Nagyon sok van, nagyon nagyok!
    Van a telefonomon egy Lens nevű alkalmazás. Itt fedeztem fel, hogy ez egy baktérium 😳!
    Gusztustalan és lenyűgöző!
    Köszönöm az infókat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy hasznát vetted a bejegyzésemnek. És persze annak is, hogy nyitott vagy az újra :)

      Törlés
  9. Köszönöm !
    Nagyon örülök, hogy rátaláltam a cikkre. Felbátorodva az olvasottaktól, behoztam egy marékkal, és többszöri átmosás után bent a fehér tányérkában már salátadarabkáknak tűntek.
    Megkóstoltam. Kb 2 muskátlilevélnyit ettem meg.Így magában is ehetőnek tűnik, még roppanós is. Pár percig som szerű utóhatást éreztem a számban, majd az ajkaim élettelibbek lettek.salátafélékben tökéletes lehet. Jó lenne tudni mikor, mennyi, ami jót tesz, illetve mennyi lehet ártalmas.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most már muszáj lesz nekem is megkóstolni. :) Megyek is, és körülnézek azokon a helyeken, ahol régebben sokat láttam. A kertünkben/udvarunkban az utóbbi években nem volt. Így van ez: aki szeretne megszabadulni tőle, annál csak azért is megmarad; aki nem bánja, sőt örül neki, attól továbbáll. Szereti az új kihívásokat. Látom, Te is. Majd utánanézek megint az étkezéssel kapcsolatos információknak, hátha találok újat.
      És köszönöm a visszajelzést. :)

      Törlés
  10. Kedves olvasók, nalam is elszaporodtak es irtani akartam, de sokaig nem ment.
    Erosebb vasgalic oldattal (nagyobb kupac feloldasa egy kanna vizben) nem csak a fű kozotti mohat, de ezt is kiszaritotta. Szoval vasgalic kivitte.
    Aposom sóval esett neki ami a meztelen csigak ellen jo, allitolag az is irtotta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én biztos, hogy nem szórnék ki semmilyen sót a kertembe. Hosszú távon ezek megváltoztatják a talaj összetételét. Igaz, én nem próbálok pázsitot nevelni, hanem csak gyepet. Abba belefér a moha is, mely nyárra visszahúzódik magától is, télen meg szeretem a ruganyosságát. Nekem a természetközeli kert az ideálom.

      Törlés
  11. Épp most kerestem pár darabot, sajnos nagyon szárazak, de azért megpróbálom mikroszkóp alá tenni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kíváncsi vagyok, kiszáradt állapotban felismerhető-e mikroszkóppal, hogy élő szervezet. Le is tudod fotózni amit látsz? Ha igen, töltsd fel a Google Fotókba, és oszd meg itt a linket.

      Törlés